Lancia se află aproape de un final fără glorie. Cu toate acestea,
marca italiană este una dintre cele mai inovatoare din industria auto.
Lancia
a luat fiinţă în 1906 la Torino de către Vicenzo Lancia. integrată în
grupul Fiat în 1969, Lancia este un nume istoric în panoplia mărcilor
auto italieneşti. Însă viitorul nu e foarte favorabil pentru Lancia.
Sergio Marchionne a anunţat recent faptul că Lancia nu va mai produce
modele de sine stătătoare şi că va vinde doar modele Chrysler sub sigla
mărcii italiene. Astfel, singurul model original care rămâne în gamă
este Ypsilon.
"Lancia nu va mai fi niciodată marca de odinioară. Interesul clienţilor pentru Lancia este limitat acum. Singurul model care se poate susţine independent în Europa este Ypsilon, care va rămâne în gamă", a spus Marchionne săptămâna trecută.
Un viitor sumbru pentru o marcă cu o istorie deosebită. Până atunci, Automarket îţi prezintă 15 de lucruri pe care probabil nu le ştiai despre marca Lancia.
"Lancia nu va mai fi niciodată marca de odinioară. Interesul clienţilor pentru Lancia este limitat acum. Singurul model care se poate susţine independent în Europa este Ypsilon, care va rămâne în gamă", a spus Marchionne săptămâna trecută.
Un viitor sumbru pentru o marcă cu o istorie deosebită. Până atunci, Automarket îţi prezintă 15 de lucruri pe care probabil nu le ştiai despre marca Lancia.
=========
1907, Lancia Alfa: prima transmisie mecanică prin ax cardanic
Primul automobil creat de Lancia folosea în premieră o transmisie
mecanică prin ax cardanic, în timp ce restul automobilelor din acea
epocă încă aveau transmisie pe lanţ. Motorul folosit avea patru cilindri
de 2.545 cmc dezvolta o putere mare de 28 CP la 1.500 rpm.
1913, Lancia Theta: primul sistem electric integrat pentru un automobil european
Expusă la Salonul Auto de la Londra din 1913, Theta este primul
automobil din lume cu sistem electric integrat. Instalaţia electrică
funcţiona sub o tensiune de 6 V şi avea demaror electric. Ca termen de
comparaţie, manivela de pornire a motorului a rămas multă vreme în
dotarea unor modele ca Citroen 2CV sau Renault 4. Pe lista de dotări a
modelului Theta mai exista un generator, faruri de 50 W şi tablou de
bord iluminat. Sistemul de frânare era de asemenea, avansat pentru acea
vreme, folosind şi cutia de viteze pentru o frânare eficientă.
1918: Lancia lansează primul motor V8 la 45 grade şi primul motor V12 la 22 grade
Lancia inventează primul motor V8 la 45 grade din lume. De
asemenea, la Salonul Auto de la Londra din 1919, Lancia a adus şi un
motor V12 în unghi de doar 22 grade. Ambele variante de motorizare sunt
brevete Lancia. Motorul V8 a fost inventat în 1902 de către Leon
Levavasseur. L-a botezat Antoinette după fiica celui care i-a
sponsorizat cercetările. Lancia avea să experimenteze mult cu acest tip
de motor, în special cu unghiul dintre cele două rânduri de cilindri. În
1922, Lancia introducea un V8 cu un unghi de doar 14 grade. În ceea ce
priveşte motorul V12, acesta era răspândit în industria aviaţiei la
începutul secolului pentru ca apoi multe mărci americane să îl adopte ca
soluţie şi pentru automobile. Motorul Packard Twin Six este considerat
primul V12 de serie.
1921, Lancia Trikappa: primul motor V8 cu unghi de 14 grade
În 1921, Lancia îşi dotează nava admiral din gama sa de modele,
impozantul model Trikappa,cu un motor V8 al cărui unghi dintre cilindri
era de doar 14 grade. Aceeaşi configuraţie a fost folosită până nu
demult de Volkswagen pe celebrele motoare VR6.
1922, Lancia Lambda: prima caroserie autoportantă şi primul motor V4
În 1922, Lancia lansează modelul Lambda, unul dintre cele mai
frumoase din istoria sa. Este primul automobil din lume ce foloseşte o
caroserie autoportantă, suspensie faţă cu roţi semi-independente şi ax
cardanic ascuns într-un tunel, aceeaşi metodă care este folosită încă şi
astăzi. Tot pe acest model, Lancia mai înregistrează o premieră
mondială: primul motor V4 cu unghi de 13 grade între cilindri. Cu acest
model, Vicenzo Lancia anticipează 30 de ani de evoluţie auto.
1935, Lancia inaugurează caroseria fără montant central
La jumătatea anilor '30, Lancia lansează o serie de modele noi,
printre care Artena, Astura şi Augusta. Caroseria folosită pentru aceste
modele nu avea montant central, iar portierele se deschideau în sens
opus, stil suicide. Accesul în habitaclu se făcea astfel foarte comod.
Un atu reluat astăzi la peste 75 ani distanţă de alţi constructori auto.
1937, Lancia Aprilia: prima caroserie cu aerodinamică studiată
Aprilia aduce un nou set de inovaţii Lancia. Prima este suspensia
independentă pentru toate cele patru roţi, iar a doua, Lancia introduce
în premieră mondială studiul aerodinamicii în proiectarea caroseriei.
Lancia Aprilia avea un coeficient aerodinamic Cx 0.47, iar concurenţa a
reuşit să obţină un coeficient echivalent abia în anii '70-'80. Tot în
această perioadă, Lancia introduce în premieră sistemul de frânare cu
comandă hidraulică.
1939, Lancia Ardea: prima cutie de viteze cu cinci trepte
Înainte de război, Lancia inova din nou. Modelul Ardea era primul
din lume automobil care primea o cutie de viteze cu cinci trepte şi
sistem electric de 12V. Lancia Ardea era un automobil mic animat de un
motor cu patru cilindri în V de 900 cmc care dezvolta 28 CP la 4.000
rpm. Faptul că automobilul cântărea doar 800 kg şi coeficientul
aerodiniamic Cx 0.38 îi permiteau acestui automobil să atingă o viteză
maximă de 105 km/h şi un consum mediu de 8 litri/100 km.
1950, Lancia Aurelia: primul motor V6 de serie
După război, Lancia a continuat să impresioneze. Modelul coupe
Aurelia era desenat de celebrul Pininfarina şi este considerat primul
automobil Gran Turismo (GT). Aurelia mai aducea o premieră mondială
pentru Lancia: primul motor cu şase cilindri în V (1.8 litri şi 56 CP),
precum şi cutia de viteze montată pe axa posterioară.
1982, Lancia Trevi: primul sistem de supraalimentare cu compresor volumetric
Lancia Trevi este primul model din lume care a folosit un sistem de
supraalimentare cu compresor volumetric, celebrul Volumex, brevet
Lancia.
1985, Lancia Delta S4: primul sistem dublu de supraalimentare
Pe modelul Delta S4, Lancia introduce din nou în premieră mondială
un dublu sistem de supraalimentare: turbocompresor şi compresor
volumetric Volumex. Motorul de 1.8 litri dezvolta 250 CP la 6.750 rpm.
Viteza maximă atinsă era de 250 km/oră, iar acceleraţia de 0 la 100
km/oră era efectuată 6.4 secunde. Versiunea de competiţie a modelului
Delta S4 dezvolta 450 CP la 8.000 rpm.
1986, Lancia Thema 8.32: Direcţia asistată electronic
Pe modelul Thema din 1986, Lancia introduce în premieră mondială
direcţia asistată electronic, numită Servotronic. Thema 8.32 a fost un
model special produs de Lancia. Denumirea 8.32 se referea la numărul de
cilindri (V8) şi la numărul de supape (32). Motorul de sub capota
acestui model era de fapt un V8 Ferrari de 3.0 litri, acelaşi folosit pe
modelul Ferrari 308. Puterea oferită era de 215 CP, ceea ce asigura o
acceleraţie 0-100 km/oră de 6.8 secunde. Interiorul era finisat cu piele
şi lemn de către Poltrona Frau.
1989, Lancia Delta HF Integrale 16v: primul sistem ABS cu şase captori.
Lancia Delta HF Integrale este poate cel mai emblematic model din
istoria mărcii italiene. Dar aducea şi o nouă premieră mondială:
sistemul ABS cu şase captori.
Lancia în WRC
Lancia rămâne unul dintre cei mai importanţi constructori care au
participat în campionatul mondial de raliuri. Deţine recordul pentru
numărul de titluri obţinute în campionatul constructorilor. Maşinile
Lancia de raliu s-au dovedit cele mai bine în 11 sezoane ale celei mai
importante competiţii de raliuri din lume. Modelul Lancia Delta
Integrale s-a dovedit a fi cel mai bun timp de şase sezoane. Echipa
Lancia de uzină avea să obţină 46 de victorii din 66 de participări.
Lancia în Formula 1
Lancia a participat şi în cea mai celebră formă de motorsport:
Formula 1. În 1954, monopostul Lancia D50 a fost înscris la startul
Marelui Premiu al Spaniei cu Alberto Ascari la volan. Ascari obţinea
pole position-ul şi cel mai rapid tur din cursă. Destinul Lancia în
Formula 1 avea să fie legat cel al pilotului italian Alberto Ascari.
După moartea acestuia într-un accident de cursă la Monza în 1955, echipa
de Formula 1 Lancia avea să fie înglobată în Scuderia Ferrari.
Palmaresul Lancia în Formula 1 conţine două victorii şi zece podiumuri.
http://www.automarket.ro/stiri/15-lucruri-pe-care-nu-le-stiai-despre-lancia-47693.html
http://www.clublancia.ro/forum/index.php?/topic/399-lancia-in-presa-romaneasca/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu